Joomla czy Drupal? Wiele osób planujących tworzenie strony internetowej staje przed dylematem, jaki CMS wybrać. Zamiast stawiać na popularnego WordPressa, można wybrać niszowe rozwiązania, ale oferujące więcej możliwości. Przedstawiamy bliżej najważniejsze wyróżniki mniej popularnych CMS-ów, takich jak Drupal czy Joomla.
Joomla czy Drupal – co wybrać?
Według serwisu W3Techs z Joomli korzysta 3,1% użytkowników, a z Drupala 2,2%. Oba systemy powstały w oparciu o model Open Source i język PHP. Joomla powstała w 2005 roku. Do tej pory wyszły jej cztery wersje. Drupal jest na rynku od 2001 roku, ma właściwości frameworka i dzisiaj można korzystać z jego dziewiątej wersji.
Drupal czy Joomla – porównanie
Aby podjąć właściwą decyzję przy wyborze CMS-a, porównajmy najważniejsze wyróżniki obu systemów.
Zarządzanie stroną
Joomla powstała z myślą o jak najłatwiejszym zarządzaniu stroną – wystarczy do tego celu podstawowa obsługa komputera. Nie ma tu również ograniczeń co do samej budowy strony internetowej, ponieważ moduły pozwalają na dowolne rozmieszczenie. Poza tym wielojęzyczność jest wbudowana jako gotowa funkcja tego CMS-a.
Drupal, mimo pewnych trudności na etapie instalacji, w dalszym użytkowaniu okazuje się przyjazny dla internauty. Umożliwia zarządzanie systemem przez wiele osób jednocześnie. Poza tym tworzenie i przypisywanie kolejnych ról nie stanowi żadnego problemu, podobnie jak dodawanie tłumaczeń czy stron wielojęzycznych. Jeśli masz strony www Drupal, to dzięki opcji Drupal Multisite możesz nimi zarządzać z poziomu jednego panelu administracyjnego. Tworzenie strony opiera się na budowie modułowej, co znacząco ułatwia konfigurację.
Oba systemy mają również szereg dodatkowych rozszerzeń, które pozwalają rozwijać serwis. W przypadku Joomli jest to ok. 8 000 wtyczek i modułów (niestety, te najbardziej przydatne są płatne). Z kolei CMS Drupal, biorąc pod uwagę wszystkie jego wersje, ma tych rozszerzeń ponad 40 000 (sam Drupal 8 ma ich ok. 10 000), co gwarantuje wręcz nieograniczone możliwości przy tworzeniu strony internetowej.
Bezpieczeństwo
Aktualizacje Joomli są regularne, niemal co miesiąc pojawiają się kolejne wersje systemu z poprawkami zwiększającymi bezpieczeństwo. Poza tym system ten ma rozbudowaną społeczność programistów, która nieustannie rozwija Joomlę, dostarczając nowych rozwiązań i udzielając wsparcia technicznego.
Tymczasem Drupal wśród użytkowników i samych programistów uważany jest za jeden z najbezpieczniejszych CMS-ów. Nic dziwnego, że tak chętnie wybierają go instytucje z branży finansowej. Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewnia m.in. ogromna społeczność deweloperów, którzy szybko identyfikują błędy i luki w systemie, następnie wdrażają odpowiednie łatki bezpieczeństwa. Na forum można znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące poprawnej instalacji samego Drupala czy konkretnych modułów, tak aby nie narazić strony na niebezpieczeństwo.
SEO
Strona oparta na systemie Drupal jest również gotowa do optymalizacji pod kątem SEO. Dodawanie metatagów, automatyczne generowanie sitemap XML, przyjazne URL-e, nawigacja okruszkowa czy dodawanie danych strukturalnych – to wszystko jest możliwe do zrealizowania przy pomocy Drupala. Optymalizacja SEO pozwala wówczas na prowadzenie profesjonalnych działań z zakresu pozycjonowania.
Joomla również zapewnia szeroką optymalizację SEO – od metatagów przez przyjazne adresy URL aż po odpowiednią strukturę strony. System ten jest kompatybilny z wyszukiwarkami, więc osiąganie wysokich pozycji w SERP-ach przez strony stworzone w Joomli nie jest żadnym problemem.
E-commerce
Oba systemy pozwalają także na integrację z e-commerce. W przypadku CMS Joomla można wybrać takie komponenty jak VirtueMart lub J2Store, które pozwalają stworzyć w pełni funkcjonalny sklep internetowy z nielimitowaną ilością produktów i kategorii. Poza tym możliwe jest dodawanie opinii i ocen produktów czy informacji o dostępności. Opcji do wykorzystania jest naprawdę wiele, a dzięki nim uzyskasz sklep online z szeregiem praktycznych funkcji.
System Drupal również jest wyposażony w specjalny moduł Drupal Commerce z wieloma praktycznymi opcjami, takimi jak nielimitowane liczby produktów, masowe importowanie i eksportowanie produktów, zaawansowanie opcje filtrowania czy integracje z hurtowniami. Co więcej, dzięki funkcji Drupal Multistore możliwe jest tworzenie i zarządzanie wieloma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego.
Drupal czy Joomla – co wybierają światowe firmy?
Na Joomlę stawiają komercyjne brandy, takie jak Peugeot czy Linux. Z kolei Drupala chętnie wybierają firmy lub instytucje, którym zależy na bezpieczeństwie witryny i danych użytkowników, dlatego strony oparte na tym systemie ma m.in. uniwersytet Harvarda czy Komisja Europejska. Oba CMS-y są jednak tak zaawansowane, że można je rozbudowywać i personalizować pod własne potrzeby, zaczynając od prostej strony wizytówkowej, na rozbudowanym sklepie internetowym kończąc.
Drupal vs. Joomla – podsumowanie
Jak widać oba systemy CMS są w stanie wiele zaoferować użytkownikowi. Joomla uchodzi za bardziej przyjazną w obsłudze dla początkujących, gdzie każdy, nawet bez podstaw HTML-a, poradzi sobie z prowadzeniem takiej strony internetowej. Drupal wymaga specjalistycznej wiedzy przy instalacji, natomiast późniejsze zarządzanie CMS-em przebiega już intuicyjnie. Wybór zależy więc od indywidualnych preferencji, choć zasadniczo Joomla lepiej sprawdzi się u mniejszych firm, a Drupal w przypadku bardziej rozbudowanych stron i portali, dla których priorytetem jest bezpieczeństwo.