Branża e-commerce prężnie się rozwija. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy w sieci, co za tym idzie, powstaje coraz więcej e-sklepów. Nic dziwnego, skoro dobrze prowadzony biznes w internecie może przynosić wysokie zyski, a samo jego prowadzenie nie wymaga skomplikowanych umiejętności oraz co najważniejsze, dużego wkładu pieniężnego w odróżnieniu do sklepu stacjonarnego. Drupal świetnie się do tego nada. Zatem jaki jest koszt stworzenia i uruchomienia sklepu internetowego?
Koszty stworzenia sklepu internetowego
Jeśli jesteśmy zdecydowani na prowadzenie e-sklepu i mamy już pomysł, to musimy skupić się na najważniejszym etapie stworzenia sklepu internetowego, czyli jego uruchomieniu. Jakie wiążą się z tym koszty? Zdecydowanie mniejsze niż można sobie wyobrazić. Często koszty te nazywane są kosztami jednorazowymi. Oto najważniejsze elementy na jakie właściciel musi zwrócić uwagę:
1. Hosting i domena
W pierwszej kolejności potrzebne jest miejsce na serwerze, aby sklep internetowy mógł być dostępny bez przerwy przez 24h. Oferty hostingów są zarówno płatne jak i darmowe. Jednak druga opcja nie jest polecana. Jeśli nie chcemy trudzić się z powolnością i ograniczeniami w przesyłaniu danych, a także z męczącymi reklamami i częstymi awariami, lepiej zrezygnować z darmowych czy tanich hostingów. Cena tej usługi zależy od wielkości parametrów serwera. Natomiast cena domeny zależy od popularności frazy i końcówki. Najtańsze będą rodzime domeny.pl, jednak za popularniejsze rozszerzenia jak. com.pl i .eu zapłacić będzie trzeba nie więcej niż 100 zł rocznie. Najlepsze są krótkie i chwytliwe nazwy, łatwe do zapamiętania dla klientów.
2. Oprogramowanie (CMS)
W tym przypadku można posłużyć się dwoma rozwiązaniami. Pierwsza opcja jest tańsza, polega na skorzystaniu z gotowego oprogramowania. Może być ono darmowe, jednak należy pamiętać, że ma ograniczone możliwości lub można skorzystać z tzw. modelu abonamentowego (koszt 45-99zł miesięcznie), który poszerza swoją ofertę co do możliwości prowadzenia e-sklepu. Łatwiejszą opcją dystrybucji oprogramowania jest tzw. SaaS, co oznacza „oprogramowanie jako usługa”. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie, bo oprogramowanie nie jest na własność sklepu, a jedynie przez sklep wynajmowane. Inaczej jest w przypadku stworzenia oprogramowania typu Open Source takich jak Magento czy Drupal Commerce. Drugie rozwiązanie zdecydowanie droższe, to skorzystanie z usług programistów, którzy budują sklep internetowy od podstaw. Koszt taki wynosi od kilku do kilkudziesięciu tysięcy zł.
3. Grafika e-sklepu
Często gotowy projekt wliczony jest w cenę abonamentu za oprogramowanie, można jednak, jak w przypadku hostingu, skorzystać z profesjonalnego projektu, wykonanego specjalnie na zamówienie, który jest dopasowany do potrzeb sklepu. Za taką usługę trzeba jednak zapłacić znacznie więcej.
4. Certyfikat SSL i regulamin
Certyfikat i regulamin jest wymagany w każdym przypadku prowadzenia e-sklepu. Certyfikat zapewnia poufność danych przesyłanych drogą elektroniczną. Zabezpiecza transakcje gotówkowe dokonywane za pośrednictwem witryny internetowej. Dzięki niemu sklep zyskuje wiarygodność i zaufanie klientów. Regulamin natomiast jest obowiązkowy ze względu na regulacje prawne, a także buduje rzetelny wizerunek firmy. Regulamin można przygotować samodzielnie, pobrać gotowy wzór z niektórych platform zakupowych (opcja dostępna zazwyczaj w wyższych modelach abonamentowych) albo skorzystać z usługi prawnika. W zależności od sklepu i kancelarii jest to koszt od 150 do 500 zł.
5. Treść e-sklepu
Treść ma za zadanie w jak najlepszy sposób zaprezentować ofertę i zachęcić potencjalnych klientów do kupna. Dlatego też warto poświęcić więcej czasu i wysiłku na opisy produktów, aby zainteresowały kupującego, bądź skorzystać z płatnej usługi copywritera. Natomiast jeśli chodzi o zdjęcia produktów, warto zainwestować w profesjonalną sesję produktową, jeśli nie posiada się dobrych jakościowo zdjęć od producentów. Koszt packshotowego zdjęcia towaru waha się od około 20 zł do nawet 100 zł za fotografię 360 stopni.
Koszt zarejestrowania firmy
Prowadzenie e-sklepu to nic innego jak prowadzenie działalności gospodarczej, zatem zgodnie z prawem należy swoją firmę zarejestrować z czym wiążą się pewnie wydatki. Samo zarejestrowanie działalności jest bezpłatne, jednak wiąże się ono z obowiązkiem odprowadzania comiesięcznych składek na ZUS. Przedsiębiorcy, prowadzący swoją działalność przez pierwsze 24 miesiące, mogą korzystać z tzw. „małego ZUS-u”, który obecnie wynosi 519,28 zł (zawiera dobrowolne ubezpieczenie chorobowe) lub 503,84 zł (bez ubezpieczenia chorobowego). Natomiast dla pozostałych przedsiębiorców składka wynosi ok. 1220 zł.
Inne koszty uruchomienia sklepu internetowego
Do powyższych najważniejszych składowych sklepu internetowego można doliczyć koszty związane z obsługą zamówień, magazynowaniem czy marketingiem i zakupem sprzętów biurowych, jeśli są potrzebne. Planując założenie własnego sklepu internetowego warto więc odłożyć większe środki na start. Wielu z przedsiębiorców z branży e-commerce nazywa to inwestycją jednorazową. Dlatego nie należy się zniechęcać. Zawsze trzeba coś zainwestować, żeby można było czerpać z tego zyski. Sklep internetowy to dobry pomysł na biznes zarówno dla nowo wchodzących do branży, jak i tych, którzy mają już doświadczenie w handlu. Przemyślany biznes i prawidłowo prowadzony przynosi korzyści, więc warto, aby pojawił się on w sieci. A nawet jeśli nie sprzedajesz nic online, tylko świadczysz usługi stacjonarne, stwórz swoją witrynę i zwiększ widoczność marki. Strona Drupal świetnie się sprawdzi do tego celu.