Jak dobrze wybrać hosting dla sklepu internetowego?

wybór hostingu dla sklepu internetowego

Serwer hostingowy dla sklepu - co to jest?

Hosting to nic innego jak udostępniona nam określona ilość miejsca na pracującym bez przerw komputerze (serwerze). Poprawne działanie sklepu jest uzależnione od działania serwera. Gdy komputer, na którego dysku umieszczone są pliki naszej strony, zostanie w jakiś sposób wyłączony, automatycznie nasz sklep staje się niedostępny. Możemy mieć naprawdę świetnie wyglądający i działający sklep internetowy, jednak gdy nasz serwer stale będzie nas zawodził na nic nam się to zda. Dlatego tak ważne, aby rozsądnie podejść do kwestii wyboru serwera dla sklepu internetowego i podejmując decyzję nie kierować się głównie kosztami.

Jak wybrać najlepszy hosting pod sklep internetowy?

Poniżej postaramy się opisać najważniejsze kwestie na jakie warto zwrócić uwagę podczas wyboru serwera dla sklepu online.

Najpierw sprawdź, potem kupuj

Warto, jeśli istnieje taka możliwość przetestować dany hosting. Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na panel klienta i to, czy jest on wystarczająco intuicyjny, czy bezproblemowo będzie łączył się z naszym systemem CMS, np. Drupal, oraz jak szybko działa.

Cena i późniejsze koszty

Bardzo wiele osób za główny wyznacznik bierze niską cenę. O ile przy małej stronce, która nie obejmuje dużych zasięgów, może obejść się to bez większych strat, to już w przypadku sklepu internetowego, które by zarabiać musi bezproblemowo działać. Dlatego najlepszym  wyjściem będzie podejście do sprawy zakupu serwera jak przykładowo podchodzimy przed zakupem sprzętu RTV&AGD. Patrzymy na wiele parametrów, wśród których jest oczywiście cena, lecz nie odgrywa ona głównej roli.

Jeśli już musimy zwracać dużą uwagę na ceny hostingu, to zanim cokolwiek podpiszemy, sprawdźmy, jaki cennik obowiązywał będzie w następnych latach. Częstym zabiegiem sprzedażowym jest wabienie niskimi kosztami w pierwszych miesiącach użytkowania, lecz później koszty znacznie rosną i oferta niegdyś opłacalna, staje się mało atrakcyjna.

Kopie zapasowe

W przypadku gdy z naszym sklepem stanie się coś niedobrego, uniemożliwiającego pracę, będziemy mogli przywrócić jego poprawne działanie poprzez kopie zapasową. Dowiedzmy się, jak często robiony jest backup naszego sklepu internetowego, w jaki sposób jest on tworzony oraz kto ma do niego dostęp.

Pojemność

Serwer to miejsce gdzie przechowywane są wszystkie pliki dotyczące naszego sklepu internetowego i poczty elektronicznej. Trzeba pamiętać, aby dobrać taką ilość przestrzeni dyskowej, która nie zapełni się gdy nasz sklep internetowy będzie rozwijany. Warto również dowiedzieć się, na jakich warunkach pojemność możemy zwiększać i jakie będą tego koszty.  

Wsparcie firmy

Nie jest to element najważniejszy, ale jednak istotny, zwłaszcza gdy nasze pojęcie na temat obsługi hostingu jest na niskim poziomie. Warto zwrócić uwagę, jak przebiega już pierwszy kontakt z daną firmą, czy odpowiedzi są szybkie i rzeczowe. Pomóc uzyskać nam odpowiedzieć w tej kwestii mogą również opinie o danej firmie, które z pewnością uda nam się znaleźć w internecie.  

Transfer

To ilość danych przesyłanych do klienta z serwera. Wszystko, co po wejściu zobaczy użytkownik Twojego sklepu, generuje określony transfer. Dlatego jeśli na naszej stronie będzie sporo plików do załadowania, to warto wykupić opcję z większym transferem. W przypadku wybrania nieodpowiedniej ilości strona będzie wczytywać się wolno, co z pewnością odbiję się na zwiększeniu współczynnika odrzuceń, a to na zmniejszeniu sprzedaży.

Pamięć operacyjna

Zależnie od wielkości sklepu i ruchu, jaki na nim spotykamy musimy odpowiednio dobrać pamięć RAM. Przykładowo gdy nasz sklep notować będzie duże skoki w ruchu, spowodowanym przykładowo kampaniami na Facebooku to zbyt mała ilość dostępnej pamięci doprowadzi do zwolnienia ładowania się stron, a nawet wyłączenia całego sklepu.

Uptime

Innymi słowy bezawaryjność pracy serwerów. Jest to bardzo ważny czynnik, ponieważ sklepy internetowe sprzedawać mogą tak naprawdę w każdej chwili, dlatego dobrze, aby wartość bezawaryjnej pracy serwerów miała powyżej 99 %.

SSL

W przypadku sklepu internetowego przetwarzanych jest sporo prywatnych danych użytkowników. Powinniśmy zadbać o to, aby nasi klienci byli i czuli się bezpiecznie w naszym sklepie. Posiadanie certyfikatu SSL w sprzedaży internetowej to konieczność. Sprawdźmy, czy nasz hostingodawca udostępnia możliwość wykupienia oraz jaki jest tego koszt i warunki.

Popularne typy hostingu pod sklep internetowy

1. Serwer dedykowany

To rozwiązanie dla wymagających sklepów z dużą liczbą zamówień. W tym przypadku otrzymujemy wydzielony serwer tylko dla nas, który możemy dowolnie konfigurować. Niestety, duże możliwości pociągają za sobą większę koszty utrzymania, co jednak nie powinno być wyznacznikiem wyboru, jeśli tylko taki serwer zapewni optymalną pracę sklepu.

2. Chmura

Jest to rozwiązanie, które w celu udostępnienia nam przestrzeni dyskowej korzysta z chmury obliczeniowej. Główną zaletą tego rozwiązania jest ogromna elastyczność, ponieważ w parę minut możemy zmienić parametry serwera (miejsce na dysku, pamięć RAM) Serwer w chmurze działa podobnie jak dedykowany. Posiadamy pełen dostęp do zasobów.

3. VPS (Virtual Private Server)

To podzielony fizyczny serwer na kilka mniejszych, wirtualnych, imitujących oddzielną fizyczną maszynę. Takie rozwiązania sprawdzają się przy większych stronach internetowych oraz średnich sklepach internetowych.

Hosting dla sklepu - podsumowanie

To, czym powinniśmy się kierować w przypadku wyboru hostingu dla sklepu internetowego, to maksymalna stabilność pracy, elastyczność, szybkość, oraz bezpieczeństwo. Należy zapamiętać, że sklep internetowy, np. na Drupalu, generuję większe obciążenie niż prosta strona Drupal. Dlatego warto się zastanowić, kiedy ktoś będzie oferował nam hosting za niewielkie pieniądze, o minimalnych parametrach. Zły wybór hostingu będzie sporym zagrożeniem dla poprawnego funkcjonowania sklepu internetowego

Udostępnij
Oceń artykuł:
0.0

Może ci się spodobać również