Bardzo popularny WordPress czy Drupal? Na który system się zdecydować? Poznaj oba. Zobacz różnicę między Drupalem a WordPressem. Dowiedz się, co jest ważne przy wyborze CMS. Analizę obu systemów i kilka wskazówek znajdziesz w artykule.
Na co zwrócić uwagę, wybierając CMS?
Podejmując decyzję – Drupal czy WordPress – należy odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania. Przeanalizuj cel, zastanów się, po co potrzebny Ci system CMS, w jaki sposób chcesz go używać. Jakie opcje powinien posiadać. I ile kosztować. CMS to system do zarządzania treścią na stronie, pozwala na edycję witryny, na jej rozwój oraz na zarządzanie całą strukturą. Z takim systemem firma wiąże się na dłużej, dlatego decyzja, który wybrać, jest bardzo ważna. Warto poświęcić więcej czasu i przeanalizować dokładnie kilka istotnych kwestii, tj. cenę, łatwość obsługi, SEO, możliwość rozbudowy, wygląd strony. Przyjrzyjmy się im bliżej.
- Koszt CMS to nie tylko cena za wdrożenie systemu. Analizując wycenę, weź pod uwagę aktualizacje, wsparcie. Przeanalizuj, które zmiany będziesz mógł wprowadzać sam na swojej stronie, a do których będzie potrzebny programista. Najczęściej koszty modyfikacji są zupełnie niebrane pod uwagę w końcowej wycenie.
- Łatwość użycia to podstawa. Ostatecznie takie jest zadanie systemu CMS: zarządzanie treścią na www. Weź pod uwagę, czy pracownicy firmy będą umieli poradzić sobie ze zmianami na stronie albo, czy proces ich szkolenia nie będzie skomplikowany i pracochłonny. Najlepiej, by system CMS miał intuicyjny panel, możliwość wielu modyfikacji bez znajomości HTML, ale także zabezpieczenie przed nie do końca przemyślanymi operacjami niedoświadczonych pracowników.
- Optymalizacja pod wyszukiwarki w celu zwiększenia widoczności strony jest bardzo ważna. Szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarkach może zwiększyć właściwy CMS. Zapewniając odpowiednie funkcjonalności, ułatwia pracę nad pozycją strony. Sprawdź, jakie wtyczki posiada system, czy pozwala na wprowadzanie meta opisów, generuje przyjazne adresy URL albo tworzy automatycznie mapę strony. SEO jest bardzo ważną kwestią dla każdej witryny.
- Rozwój firmy to również rozwój strony www i to powinien ułatwiać wybrany CMS. Musi on wspomagać nowoczesne rozwiązania, pozwalać na rozbudowę Twojej www, umożliwiać obsługę klienta zagranicznego. Dobrze, gdy za danym programem stoi rozbudowana społeczność, która cały czas nad nim pracuje.
A może własny CMS? Jeśli Twoja firma nie posiada dobrego zespołu IT, raczej warto zainwestować w jeden z istniejących na rynku systemów, dopasowując go do swoich potrzeb. Porównajmy więc Drupal vs. WordPress.
Mało popularny Drupal a WordPress
WordPress jako CMS jest używany przez 63% użytkowników, Drupal niecałe 3% (źródło: w3techs.com). Czy jest sens porównywać w takim wypadku oba tak skrajnie popularne systemy? Oczywiście! Przyjrzyjmy im się bliżej.
Drupal to oprogramowanie Open Source powstałe w 2001 roku. Zawiera bardzo dużo funkcjonalności, dodatkowych wtyczek i tym samym pozwala na rozbudowę www w różnych kierunkach. Trzeba brać pod uwagę, że ingerencja w jego kod wymaga znajomości języków programowania takich jak PHP, CSS czy HTML. Jest używany przez ponad milion stron internetowych na całym świecie, m.in. KGHM, NBA, czy Uniwersytet Oksfordzki. Strony www Drupal to między innymi blogi, aplikacje, strony edukacyjne, korporacyjne, rządowe, a nawet portale informacyjne.
WordPress to najpopularniejszy CMS na świecie. Jest szczególnie dobrym rozwiązaniem dla klienta indywidualnego. Powstały w 2003 roku system jest dostępny bezpłatnie, co na pewno wpływa pozytywnie na jego popularność. Ale nie tylko! WordPress powstał z myślą o blogach, jego obsługa jest bardzo prosta i dostępna dla niemal każdego – nie wymaga nawet znajomości HTML. System posiada silną społeczność użytkowników. Strona informacyjna miasta Warszawy, sieć dealerów Volvo, strona Poczty Polskiej czy blog Michała Szafrańskiego są postawione właśnie na WordPressie.
Czy te dwa systemy są dedykowane różnym klientom? Przyjrzyjmy się im bliżej.
Drupal vs. WordPress – analiza
Wybierając system CMS, warto wziąć pod uwagę kluczowe kwestie. Porównanie ułatwi podjęcie decyzji, pozwoli na dopasowanie klienta do konkretnego systemu. Wybierając oprogramowanie, warto przeanalizować potrzeby swojej firmy oraz jej plany na przyszłość. Są profesje, które potrzebują stron wizytówkowych, są takie, które zaczynają od wizytówki, a w planach mają budowę bloga czy systemu informacyjnego albo portalu dla użytkowników. To wszystko ma znaczenie przy wyborze CMS, którego dokonuje się przynajmniej na kilka lat.
Łatwość obsługi
Używanie obu systemów do zarządzania stroną na co dzień jest bardzo proste i nie wymaga z reguły znajomości języków programowania. Jednak WordPress posiada więcej gotowych rozwiązań i skórek Drupala, w przypadku którego warto, by pracownicy korzystający z systemu, przeszli właściwe szkolenie bądź znali chociaż podstawy HTML. WordPress jest stworzony do blogowania, więc edycja tekstu jest łatwiejsza niż w Drupalu dla osób początkujących.
Dostępność wtyczek
WordPress posiada bardzo dużo gotowych pomysłów, wtyczek i szablonów. Na rynku dostępnych jest około 50 000 wtyczek, część z nich to płatne rozwiązania. Drupal posiada niewiele mniej, bo ponad 40 000 modułów, które można swobodnie wykorzystać na stronie.
Widoczność w sieci
Oba systemy umożliwiają skuteczną optymalizację strony pod kątem SEO. Zapewniają rozszerzone funkcjonalności w tym obszarze w rdzeniu systemu bądź w formie pluginów. Drupal został stworzony do obsługi dużej ilości treści na stronie i oferuje przyspieszenie ładowania stron. WordPress tej funkcji nie ma wbudowanej, ale istnieje możliwość instalacji wtyczki odpowiedzialnej za optymalizację www pod względem jej prędkości.
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo to zdecydowana zaleta Drupala. Dlatego jest szczególnie polecany dla stron związanych z administracją publiczną czy firm średniej wielkości. Często aktualizowany WordPress również nie powinien mieć problemów z bezpieczeństwem. Jednak z racji na swoją popularność jest podatny na większą liczbę ataków hakerskich.
Społeczność
Warto, aby system CMS miał rozbudowaną społeczność. Ta dba o aktualizacje, bezpieczeństwo oraz dostępne wsparcie. W przypadku obu systemów społeczności są rozbudowane i nie ma tutaj większego znaczenia, że WordPress jest o wiele bardziej popularny niż Drupal.
Drupal vs. WordPress – zalety i wady obu systemów
Należy wziąć pod uwagę, że oba systemy mają wiele wspólnych, pozytywnych cech. I Drupal i WordPress są dostępne bezpłatnie, oba są rozbudowane – posiadają wiele wtyczek i motywów, a programiści korzystający z systemów mogą używać wiersza poleceń i łączyć się z wbudowanym interfejsem API REST. Zarówno Drupal, jak i WordPress posiadają rozbudowane społeczności, które organizują konferencje czy tworzą i prowadzą fora internetowe.
Zalety WordPressa
- przyjazny dla użytkownika – z WordPressa może korzystać każdy, bez znajomości skomplikowanych języków programowania,
- możliwość rozbudowy – dostępne motywy i wtyczki pozwalają na rozszerzenie i modyfikację strony,
- dostępność centrum pomocy – dzięki rozbudowanej globalnej społeczności WordPressa i tak wielkiej popularności systemu bardzo łatwo jest uzyskać pomoc i znaleźć odpowiednie wsparcie,
- niskie koszty rozwoju – dzięki dużej liczbie gotowych rozwiązań.
Zalety Drupala
- kontrola uprawnień użytkowników – Drupal umożliwia tworzenie ról użytkowników z indywidualnymi uprawnieniami,
- niestandardowe typy i widoki treści – Drupal w tym przypadku posiada bardzo elastyczne rozwiązania,
- wsparcie dla witryn wielojęzycznych – wbudowane w rdzeń systemu funkcje to świetne rozwiązanie dla firm planujących rozwój na rynkach zagranicznych,
- przystosowanie do obsługi dużej ilości treści – Drupal jest w stanie przetworzyć wiele danych i obsługiwać naprawdę rozbudowane portale.
A jakie są wady tych systemów? Wadą Drupala jest jego złożoność i poziom skomplikowania. Do jego obsługi potrzebne jest szkolenie pracowników, a wprowadzenie większych zmian i modyfikacji wymaga umiejętności programistycznych. Konfiguracja, instalacja dodatkowych modułów i wtyczek może spowalniać działanie strony, dlatego istotne jest to, by robił to ktoś wyspecjalizowany w temacie tego oprogramowania. A wady WordPressa? Niestety jego popularność oraz przekonanie, że jest tak prosty w obsłudze, przyciąga amatorów, którzy stawiają całą stronę za pomocą dostępnych gotowych szablonów, co może powodować, że docelowo dany użytkownik korzysta z nieprawidłowo zoptymalizowanego systemu. WordPress nie posiada też dedykowanego wsparcia wielojęzyczności strony, a brak niektórych opcji związanych z konkretnymi funkcjonalnościami takimi jak np. skalowalność systemu, może generować dodatkowe koszty.
Drupal czy WordPress?
Nie da się powiedzieć, który jest lepszy. Ale można wyszczególnić rodzaje stron czy biznesów, które powinny zainwestować w wybrany system CMS. Wiele zależy od zawartości strony. WordPress na pewno sprawdza się w przypadku blogów i indywidualnych projektów. Umożliwia bogatą edycję contentu, ułatwia codzienną pracę na tekście. Drupal sprawdzi się przy bardziej skomplikowanych stronach. Jeśli myślisz o prostym projekcie, blogu, z Twojej strony korzysta wiele mało doświadczonych osób, lepiej postaw na WordPressa. Drupal jest lepszym rozwiązaniem dla większych stron i stabilnych firm, w których rotacja pracowników jest niewielka i wyszkolenie ich z obsługi systemu to długoterminowa inwestycja.